
23 augustus 23 2023 Digitale Marketing
Elke week verzamelen wij weer het laatste marketing nieuws in een handig overzicht.
Top 5 Updates van de Week
- Instagram krijgt multi-adverteerder advertenties, 4 advertenties in één IG-verhaal.
- X (Twitter) kondigt verwijdering van de blokkeerfunctie aan en kan uit de App Store worden verwijderd vanwege deze update.
- Google staat bedrijven nu toe om sociale media-links aan hun profielen toe te voegen.
- Het engineeringteam van Meta deelt nieuwe inzichten in de IG Verkennen-pagina.
- Gartner brengt hun jaarlijkse hype-cyclusrapport uit met AI-groeigrafiek.
TikTok
- NYC verbiedt TikTok op overheidsapparaten.
- Een kijkje in de overeenkomst tussen Warner Bros. & TikTok die invloed heeft op bedrijven.
- TikTok lanceert een nieuwe handleiding voor advertentiecreatieven.
- Een andere handleiding voor reismarketing.
- Een vroege blik op de concurrent van Apple Music & Spotify; TikTok-muziek.
Instagram & Threads
- Instagram heeft officieel aangekondigd dat ze audioberichten testen.
- De nieuwe ‘Vind ik leuk’-animatie van Instagram krijgt veel kritiek.
- De Threads-app krijgt nieuwe functies, maar de betrokkenheid blijft laag.
- Er wordt een functie getest voor profielkoppelingen naar IG-winkels.
- Er wordt ook getest om IG-berichten alleen met naaste vrienden te delen.
Meta
- Canada eist van Meta dat ze het binnenlandse nieuwsverbod verwijderen.
- Meta’s AI-codegenerator kan al volgende week worden gelanceerd.
- WhatsApp staat nu toe dat gebruikers HD-foto’s verzenden.
- Doorverwijzingsverkeer van Meta naar nieuwsuitgevers baart zorgen.
Twitter (X)
- Vacatureplaatsing wordt beschikbaar voor geverifieerde organisaties op iOS.
- Tweetdeck, XPro is nu alleen beschikbaar voor betaalde Twitter-abonnees.
- Cliëntenraadsvergadering met merken en adverteerders vindt plaats op 20 september.
- Het platform werkt aan een vereenvoudigde manier om berichten in de app te promoten.
- X werkt aan ID-verificatie.
- Alleen DM’s van geverifieerde gebruikers toestaan.
- Follower Objective Ads worden stopgezet door X.
YouTube
- YouTube krijgt problemen met advertentiebeschuldigingen omdat er advertenties worden getoond op YouTube Kids en meer.
- YouTube Music kondigt “Samples” aan, korte video’s om nieuwe muziek te belichten.
- Het platform toont een pop-up tegen anti-adblockers als er een blocker wordt gedetecteerd.
- Nieuwe opmerkingsfilters op de hoofd-YT-app voor makers.
- Ook een nieuwe update voor HVEC & AV1.
- Google lanceert een transparantiecentrum voor productbeleid binnen hun ecosysteem.
- Google vergoedt adverteerders na nieuws over lage kwaliteit advertenties.
- Google laat links van SGE vallen na tests.
- Beta voor Google Demand Gen-campagnes geopend.
- Google SGE tijdens browsen nu beschikbaar.
- Shopping Ads worden stopgezet ten gunste van Enhanced CPC.
Agency Nieuws
- Specsavers benoemt TBWA\ Melbourne tot nieuw creatief bureau.
- Papa John’s herziet de marketingaccount voor de VS.
- Noel Cottrell lanceert nieuw bureau “Murder Hornet”.
- Tesco & BBH’s Click + Collect-campagne, een hergebruikte parel.
- Wavemaker werkt samen met een AI-kunstenaar om te experimenteren met merkidentiteit.
Merken & Advertenties
- IPG Mediabrands adviseert hun klanten om tijdelijk Google Performance Max-campagnes te pauzeren.
- IHOP lanceert een detailhandelskoffiecampagne.
- De nieuwe Women’s World Cup-campagne van Coco-Cola trekt de aandacht.
- Nieuwe OOH-campagne met brood van Aldi UK.
- Kraft Heinz benoemt voormalig marketeer tot CEO.
- De nieuwe “Zoals te zien in” advertentie van McDonald’s veroorzaakt ophef op internet.
AI Nieuws
- OpenAI heeft een nieuwe verlichtingsstartup overgenomen van voormalige Instagram-medewerkers.
- De door AI gegenereerde beoordelingen van Amazon zorgen voor opschudding.
- Google DeepMind test AI-tools voor het persoonlijke leven.
- AI-generieke kunstwerken kunnen niet auteursrechtelijk worden beschermd.
- OpenAI wil problemen met inhoudsmoderatie op het internet aanpakken.
Microsoft
- Microsoft-advertenties geven adverteerders meer tijd om hun identiteit te verifiëren om advertenties te kunnen plaatsen.
- Bing AI presteert beter dan GPT-4, maar is duur voor het bedrijf, aldus de CEO.
Pinterest & Snap
- Gesponsorde productadvertenties van Amazon zullen worden weergegeven op Pinterest en Buzzfeed.
- De AI van Snapchat begon verhalen te plaatsen na een storing en gedroeg zich meer als de gebruiker.
Marketing
- Amazon biedt influencers $25 per video aan en dat leidt tot spot deze week.
- Acoustic gaat partnerschap aan met Snowflake voor personalisatie- en inzichtfuncties.
- Grote oliemaatschappijen werken samen met influencers voor herpositionering van het merkimago.
- 71% van de Britse marketeers vreest langdurige baanzekerheid.
- Celsius wordt officiële energiedrank van de MLS.
- Substack lanceert een volgknop voor gebruikers.
Wil je graag meer weten over dit artikel of heb je vragen voor ons? Neem gerust content met ons op via het Contactformulier. Onze experts zitten klaar om je vragen te beantwoorden.