
16 augustus 16 2023 Digitale Marketing
Elke week verzamelen wij weer het laatste marketing nieuws in een handig overzicht.
Top 6 Updates van de Week
- TikTok’s nieuwe programma in het Verenigd Koninkrijk genaamd “Fulfilled by TikTok” gaat de concurrentie aan met Amazon en onderscheidt zich sterk van andere apps.
- YouTube lanceert de metriek “nieuwe en terugkerende gebruikers” voor makers.
- Mark Zuckerberg en Elon Musk komen steeds dichter bij een officiële kooigevecht.
- Instagram Reels API krijgt nieuwe publicatie- en gebruiksfuncties, wat je managementtools nieuwe mogelijkheden zal bieden.
- De CEO van Twitter (X) zegt dat het platform bijna quitte speelt.
- Onderzoek van BlackBerry toont aan dat ChatGPT verbannen is op belangrijke werkplekken.
TikTok
- TikTok introduceert AI-gegenereerde inhoudsmarkeringen voor makers.
- TikTok experimenteert met podcastlinks via RSS-feeds. Een geweldige functie voor podcasters.
- TikTok lanceert een livestream muziekwedstrijd.
- Cedcommerce lanceert TikTok Shop Connector.
- Nieuw Creator Center in testfase.
Instagram & Threads
- Instagram’s muzikale carrousels functie wordt deze week officieel gelanceerd.
- Threads krijgt Alt-tekst en een nieuwe vermeldingsfunctie.
- Voor IG-verhalen wordt de groepstag getest, aldus Mosseri.
- Een andere functie voor Threads is “versturen naar Instagram”, wat direct delen aanmoedigt.
- Instagram test een nieuwe UI waarbij het aantal shares in berichten wordt weergegeven.
- Instagram werkt aan een nieuwe stijl van feed met alleen “geverifieerde accounts”.
Meta
- Facebook Groups krijgen AI-moderatie als beheerders niet actief zijn.
- Meta voegt de mogelijkheid toe om je Threads-profiel op Mastodon te verifiëren.
- Het Meta-engineeringteam deelt updates over privacy en veiligheid op het platform.
- Messenger zal na 28 september geen ondersteuning meer bieden voor sms.
- WhatsApp-gesprekken met video hebben nu de functie voor scherm delen.
- WhatsApp krijgt groepsgesprekken met alleen stem, vergelijkbaar met Discord en Slack.
Twitter (X)
- X verlaagt de vereisten voor het delen van advertentie-inkomsten voor makers.
- Een analyse van wijzigingen in het Twitter-algoritme.
- Het platform kondigt nieuwe advertentiebeheerfuncties aan voor marketeers.
- Betaalde abonnee-antwoorden op berichten, gelanceerd voor iOS.
- Alleen DM’s toestaan van geverifieerde gebruikers.
- Nieuw “Media” tabblad beschikbaar in de desktop Twitter zoekfunctie.
YouTube
- YouTube verbiedt klikbare links in YT Shorts-beschrijvingen en -reacties.
- YouTube lanceert interlinking tussen YouTube Shorts en lange video’s.
- Het platform stopt met videorecommendaties als de kijkgeschiedenis is uitgeschakeld.
- Makers kunnen nu maximaal 14 links opnemen op hun YouTube-kanaal naast de abonneerknop.
- YouTube viert 50 jaar HipHop met een evenement.
- Google lanceert advertentie functies en inzichten voor vakantiemarketing.
- Google hernoemt “in-stream advertenties” na grote advertentieproblemen, nu zijn het “overslaanbare advertenties”.
- Google toont minder vaak rijke FAQ’s en HowTo rijke resultaten, wat leidt tot verlies van verkeer.
- Google Ads API versie 14.1 wordt uitgerold.
- Google test scan-to-call QR-codes en extra afbeeldingen bij gesponsorde advertenties.
- Analytics-rapporten krijgen overeenkomsttypen, inclusief regex.
Agency Nieuws
- Stanley Cup kondigt GSD&M aan als toegewijd TikTok-agentschap.
- Mazda overweegt om voor agentschapswerk verder te kijken dan WPP.
- Publicis vraagt medewerkers om drie dagen per week te komen werken.
- TJ Maxx huurt McCann in voor creatief werk.
- Diversiteit in agentschap leiderschap neemt af, nu zijn 90% van de leiders wit.
Merken & Advertenties
- Target werkt samen met Starbucks voor hun afhaalservice.
- Lyft lanceert advertenties in hun app voor passagiers, een nieuw advertentiekanaal is hier.
- Duolingo deelt hun social media strategie in het Q2 Earnings rapport.
- Disney meldt omzetgroei, maar wil strenger optreden tegen advertentie-inkomsten via streaming.
- McDonald’s viert hun popcultuur met een nieuwe campagne.
AI
- Een vergelijking tussen ChatGPT en Meta’s LLaMA AI-model door onderzoekers.
- OpenAI breidt aangepaste instructies uit naar meer gebruikers.
- Vimeo lanceert de “one-take video” functie aangedreven door AI.
- Het Salesforce Einstein-model staat nu bedrijven toe hun eigen AI mee te nemen.
Microsoft
- Bing test de functie “tekst selecteren voor Bing AI”.
- Microsoft stopt met de “Cortana” app in Windows 11.
- Agentschapshoofden adviseren Pinterest om terug te gaan naar hun betaalde media strategieën.
- LiveRamp en Pinterest breiden hun partnerschappen uit naar nieuwe landen, waardoor marketeers privacygericht werk kunnen doen.
- BBC Studio gaat een partnerschap aan met Pinterest.
Snapchat
- Snapchat maakt de betaalde functie “donkere modus” gratis beschikbaar op Android.
- 5 Landen met de meeste Snapchat-gebruikers.
- LinkedIn kondigt een nieuwe functie aan om Topvaardigheden op een betere manier met werkproof te benadrukken.
- Het platform sluit hun Incareer-service in China.
Marketing
- De nieuwste herontwerp van Slack maakt een sprankje en steek naar Discord.
- Patreon betaalmuren zijn nu geïntegreerd met Spotify voor podcasts en muziekcontent.
- Tinder zet in op betaalde media om Gen-Z te targeten.
- TfL werkt samen met Global & Contagious voor een nieuwe creatieve reclamecompetitie.
- Yelp’s advertentie-inkomsten stijgen met 14% in het laatste kwartaal.
- Amazon test naar verluidt AI-tools voor verkopers.
- Moz lanceert een nieuwe metriek genaamd “Merk Autoriteit” voor SEO’s.
Gidsen
Wil je graag meer weten over dit artikel of heb je vragen voor ons? Neem gerust content met ons op via het Contactformulier. Onze experts zitten klaar om je vragen te beantwoorden.