
9 augustus 9 2023 Digitale Marketing
Elke week verzamelen wij weer het laatste marketing nieuws in een handig overzicht.
Top 5 Updates van de Week
- Meta’s Gerichte Advertenties zijn nu niet meer geldig in de EU, het platform vereist rechtstreekse toestemming van EU-gebruikers om hun gegevens te gebruiken.
- TikTok kondigt nieuwe privacygerichte advertentie-targetingoptie aan.
- Instagram lanceert nieuwe functies voor DM-besturing om gebruikers te beschermen tegen ongewenste berichten.
- Winnaar van het tweede kwartaal: De advertentie-inkomsten van Amazon zijn het afgelopen kwartaal met 22% gestegen, het hoogste onder alle advertentiekanalen.
- Youtube heeft 6 nieuwe bewerkingstools voor YT Shorts.
TikTok
- TikTok-feeds zullen veranderen in de EU, met nieuwe privacywijzigingen zal de op interesse gebaseerde feed worden beïnvloed.
- Het platform zal ook boetes voor privacyovertredingen krijgen in de EU tegen september.
- De concurrent van TikTok, “Triller”, gaat dit jaar naar de beurs.
Instagram & Threads App
- Instagram viert de consumenten van Gen-Z met een nieuwe reclamecampagne in de vorm van korte films.
- IG experimenteert met verschillende AI-functies.
- Threads App-advertenties verschijnen nu in de EU.
- 54% van de influencers heeft al partnerschapinhoud op Threads geplaatst als extra distributie.
- Instagram werkt aan automatische productdetectie-tags voor verhalen.
Meta
- Meta heeft plannen om AI-chatbots met persoonlijkheden te lanceren voor bedrijven en makers.
- Facebook Reels-makers bespreken juridische stappen na een uitbetalingsfout van Meta.
- Instagram en Meta blokkeren nu nieuws in Canada.
Twitter (X)
- X-gebruikers hebben nu de optie om deel te nemen aan X Spaces via Desktop.
- Twitter Blue is nu X Premium + de abonnees van X Premium kunnen nu hun blauwe vinkjes verbergen.
- Er worden tests uitgevoerd met nieuwe stijlen van advertentie-indelingen.
- Communityberichten van Twitter zullen vanaf nu op je feed verschijnen.
- Makers krijgen een nog groter aandeel in de opbrengst met een nieuwe aankondiging.
YouTube
- Youtube experimenteert met door AI gegenereerde videosamenvattingen.
- Youtube verbetert de kwaliteit naar 1080p voor Premium-gebruikers.
- Een nieuwe functie om Youtube-shorts aan afspeellijsten toe te voegen.
- Google SERP verandert met nieuwe kaarten en UI-functies.
- 8 nieuwe Google Analytics-functies met AI en nieuwe mogelijkheden.
- Google verbetert privacytools om persoonlijke gegevens te beschermen.
- Google toont duidelijke backlinks naar bronnen in AI-antwoorden.
- Meer links worden weergegeven in het rapport van de Google Search Console.
Bedrijfsnieuws
- Publicis Groupe’s Profitero lanceert GenAI Retail Analytics.
- R/GA lanceert een nieuw programma voor deeltijdwerk voor oud-medewerkers van het bureau.
- WPP verlaagt de omzetprognose na grote marketinginkrimpingen.
- VMYL&R wordt uitgeroepen tot Agency Network van het jaar tijdens de Advertising Festival Awards 2023 in New York.
- Reddit vernieuwt het ontwerp van de site voor niet-ingelogde gebruikers.
- Reddit experimenteert met een nieuwe functie voor gemeenschapskanalen voor subreddits.
Merken & Advertenties
- Walmart brengt advertenties naar kassa’s, de tv-afdeling en de hele koopervaring.
- Cindy Crawford herschept haar beroemde Pepsi-advertentie voor Casamigos & BlueJet.
- Taco Bell wordt aangeklaagd voor misleidende beelden en reclame.
- Sephora lanceert een nieuw programma voor ondervertegenwoordigde muzikanten.
- Het sociale team van de Barbie-film veroorzaakte enorme controverse in Japan met hun tweet.
AI
- Meta lanceert een nieuw AI-audio-platform.
- GPT-5 wordt binnenkort gelanceerd.
- De ChatGPT Android-app is nu beschikbaar.
- Complex Media lanceert een nieuwe AI-chatbot met sprite.
- Een lijst met nieuwe updates voor het huidige GPT-model.
Microsoft
- Microsoft introduceert codevrije conversies voor alle slimme campagnes.
- Microsoft Teams voegt Spatial Audio toe in een nieuwe update voor betere oproepen.
- Gen-Z is ons snelstgroeiende publiek, zegt Pinterest.
- Pinterest kondigt “Pinterest Present” aan, een nieuw evenement voor adverteerders en bureau-eigenaren.
Snapchat
Marketing
- Marketing Cloud Platform Market Report 2023 is hier.
- Het advertentienetwerk van Uber kreeg het afgelopen kwartaal 50.000 nieuwe adverteerders erbij.
- Hoe Vice Media failliet ging.
- Trivago geeft Google Ad-product de schuld van de omzet in het tweede kwartaal.
- Het aantal abonnees van Warner Bros. groeide een beetje minder in het tweede kwartaal van 2023.
- Patreon werkt aan het oplossen van problemen met de betalingen aan makers.
- Discord ontslaat 4% van het personeel als onderdeel van een bedrijfsherstructurering.
- Sprout Social neemt Tagger Media over.
Gidsen
Wil je graag meer weten over dit artikel of heb je vragen voor ons? Neem gerust content met ons op via het Contactformulier. Onze experts zitten klaar om je vragen te beantwoorden.