
5 juli 5 2023 Digitale Marketing
Top 5 updates van de week
- Twitter rouwt, want Elon Musk beperkt het gebruik van de app met een nieuwe kijklimiet.
- Meta’s Twitter verscheen gisteren op Google Play en is beschikbaar in Italië.
- TikTok boekt enorme winsten met in-app uitgaven van gebruikers, meer dan $1 miljard.
- YouTube is nu volledig tegen adblockers en zal video’s stoppen voor gebruikers met een adblocker.
- MediaMath dient faillissement aan na de mislukte overname.
- Google wordt beschuldigd van het misleiden van adverteerders door het tonen van videoreclames op websites van derden.
- Google lanceert nieuwe merkinstellingen in Zoeken en Max-campagnes.
- Google stopt nu ook met het toegang geven tot nieuws in Canada na de invoering van nieuwe wetgeving.
- Het Buy on Google-programma wordt op 26 september stopgezet.
- Google’s John Mueller deelt zijn inzichten over semantische HTML in SEO.
- Google Analytics heeft toegang tot AMP.
- Google’s nieuwe advertentie-dashboardontwerp.
TikTok
- TikTok kan binnen enkele maanden zijn eerste winkel in de VS openen.
- TikTok-ouderbedrijf Bytedance heeft een nieuw AI-muziekplatform genaamd “ripple” gelanceerd.
- TikTok’s nieuwe creatieve uitdaging nodigt makers uit om content voor marketeers te maken.
- TikTok verlaat volledig de BeReal-kloon “TikTok now”.
- TikTok’s Youth Council zal zich richten op de ervaringen van tieners op het platform.
- TikTok lanceert een nieuwe verdienfunctie voor live streaming-makers.
- De manager van MrBeast waarschuwt de maker-economie voor TikTok en de gevaren van de app.
- Instagram’s Nick Clegg deelt hoe AI Meta & IG beïnvloedt.
- Instagram test een functie om expliciete berichten in DM-verzoeken te blokkeren.
- Instagram staat nu meerdere medewerkers toe bij berichten in de feed.
- Instagram werkt aan de mogelijkheid om aangepaste abonnementsvoordelen te hebben.
- Langdurige IG-influencer Joe Linder overleden op 30-jarige leeftijd.
Meta
- Meta rolt nieuwe ouderlijke controletools uit om tieners beter te beschermen.
- Meta Verified wordt wereldwijd uitgerold na de lancering in Australië en Nieuw-Zeeland.
- Nieuwe advertentietools en functies voor bedrijven geïntroduceerd op WhatsApp.
- Meta lanceert een nieuw VR-abonnement voor hun Meta Quest.
- Meta moet discriminatieclaims over voormalige advertentietargetingopties behandelen.
- Facebook beoordeelt inhoudsrapporten nog steeds niet consequent.
- Twitter staat Blue-abonnees toe hun beste tweet toe te voegen aan het tabblad Highlights.
- Twitter vereist nu eerst aanmelding om tweets van een webbron te bekijken.
- Twitter staat binnenkort de functie voor het downloaden van video’s toe.
YouTube
- YouTube brengt de functie “sorteer op oudste” voor videofeeds terug.
- YouTube test een aanbod van online games.
- YouTube zegt dat fan-accounts duidelijke labels nodig hebben.
Bureau Nieuws
- Dentsu voltooit de overname van Tag, het volgende merk van het bureau, ter waarde van $516 miljoen.
- Beiersdorf start een wereldwijde mediabureau-beoordeling ter waarde van $800 miljoen.
- Kroger lanceert een zelfbedieningsplatform voor retail media.
- Er is nu een op AI gebaseerd klein bureau.
- LinkedIn werkt aan gedeelde analytische functies voor bedrijven.
- De investering van Microsoft in LinkedIn betaalt zich uit.
- Fidelity verlaagt de waardering voor Reddit en Discord nog verder.
- Reddit zal nooit meer hetzelfde zijn.
Merken en Advertenties
- T-Mobile start een evaluatie van een deel van zijn creatieve bedrijf.
- Doordash lanceert de grootste app-update voor consumentenonderzoek.
- Dior lanceert een functie voor online make-upconsultaties met AR.
- Nike stapt af van promoties in zoektocht naar winstgevendheid.
- Dutch Bros benoemt een nieuwe CMO.
Microsoft
- Nieuwe AI-aangedreven winkeltools aangekondigd voor Microsoft Bing & Edge.
- Microsoft Open AI stelt bedrijven in staat AI te voeden met gevoelige gegevens.
- Microsoft introduceert nieuwe advertentienetwerkbeleid.
AI
- Jennifer Lopez’s nieuwe AI-advertentie voor de Virgin Voyages-campagne.
- OpenAI wordt aangeklaagd vanwege het gebruik van internetgegevens om GPT te trainen.
- De functie voor browsen en surfen is beschikbaar op ChatGPT Mobile.
- Dropbox lanceert een AI-gericht durfkapitaalfonds van $50 miljoen en nieuwe AI-functies.
Pinterest & Snap
- Pinterest streeft naar verbetering van het platform door targeting via het e-mailadres van gebruikers.
- Snapchat heeft in 1 jaar tijd 4 miljoen abonnees bereikt met Snap+.
Marketing
- WPP gaat samenwerken met Contentful, een groeiend CRM- en dataplatform.
- Shopify lanceert “Creator Collabs” om bedrijven rechtstreeks te laten samenwerken met makers.
- Flipboard lanceert “Interest Collectives” voor uitgevers.
- Twilio en FrameAI gaan samenwerken om klantbetrokkenheid te stimuleren.
- Merken leren influencers hoe ze rijk kunnen worden zonder viral te gaan.
Wil je graag meer weten over dit artikel of heb je vragen voor ons? Neem gerust content met ons op via het Contactformulier. Onze experts zitten klaar om je vragen te beantwoorden.