
28 juni 28 2023 Digitale Marketing
Wat is er afgelopen week allemaal gebeurd op marketingvlak. Lees hier in een handig overzicht het laatste nieuws.
Top 5 Updates van de Week
- Youtube lanceert hun Cultuur- en Trendsrapport voorafgaand aan Vidcon.
- TikTok huidige CCO Pappas stopt en voormalig Disney-executive komt eraan.
- Patreon lanceert een gratis versie om makers meer onafhankelijkheid te bieden.
- Instagram-advertenties op reels zijn nu beschikbaar voor meer marketeers.
- Snapchat introduceert een tekst-naar-afbeeldingsmodel “SnapFusion”.
- Google heeft attributiemodellen verwijderd in Google Analytics 4.
- Google Ads brengt nieuwe rapportage van winkelverkopen en bieden voor Performance Max-campagnes.
- Google Ads maakt automatisch Ad Assets aan voor Performance Max.
- Google Search ziet een stijgende rangschikkelingsvolatiliteit met mogelijke algoritme verandering.
- Google Search Console voegt INP toe aan het rapport voor kernwebvitalen.
- Google waarschuwt om geen AI en LLM’s te gebruiken om uw website-SEO te diagnosticeren.
Tiktok
- TikTok en Unilever werken samen om merken voor huishoudelijke goederen te delen als officiële #cleantok-partners.
- TikTok breidt de toegang tot het nieuwe e-commerceprogramma TikTok Shops uit.
- TikTok lanceert interactieve add-ons: om merken interactiever te maken op de app.
- TikTok’s “shop” -project gericht op online winkelen breidt zich verder uit.
- TikTok en Candle media werken samen aan het ontwikkelen van verhalende inhoud op het platform.
- TikTok werkt samen met de Tour de France voor de distributie van inhoud en advertenties.
- De manager van MrBeast waarschuwt de makers-economie voor TikTok en het gevaar van de app.
- Instagram lanceert een concurrent voor Twitter midden juli.
- Instagram kondigt aan dat je nu openbaar geüploade reels kunt downloaden met de “reels downloader”.
- Instagram deelt snelle tips over het benutten van de nieuwe IG-uitzendingenfunctie.
Meta
- Meta test nieuwe muziekoptimalisatie in reels, App Promotion Reels Ads en meer.
- Meta gaat akkoord met een “stresstest” in juli voor nieuwe EU-contentregels.
- Meta haalt nieuws weg van Facebook en Instagram in Canada.
- Meta zegt dat er sinds de toevoeging van reels aan het platform 24% meer tijd wordt besteed aan Instagram.
- De veranderingen in het Facebook-algoritme hebben geleid tot een sterke daling van het webverkeer.
- WhatsApp heeft twee nieuwe privacyfuncties gelanceerd.
- Twitter streeft naar meer zekerheid voor advertentiepartners.
- Twitter-gebruikers kunnen binnenkort video’s op de achtergrond bekijken en Twitter-video’s delen.
- Twitter Blue-abonnees kunnen tweets plaatsen van 25.000 tekens.
- De nieuwe functie “Toevoegen aan hoogtepunten” van Twitter is nu live.
YouTube
- MrBeast is het zat dat alle makers zijn advies over contentcreatie verkeerd opvatten.
- YouTube heeft officieel aangekondigd dat ze A/B-tests uitvoeren voor de functie van YouTube-thumbnails.
- YouTube rolt de functie “opmerkingen op YouTube-shorts” uit naar meer makers.
- YouTube lanceerde het eerste winkelkanaal in Zuid-Korea met regelmatig plaatsvindende winkelstreams zoals op tv.
Agency Nieuws
- De marketingdirecteur van Apple zegt op Cannes Lions dat bureaus voor altijd blijven bestaan.
- Leo Burnett Canada breidt hun strategieteam uit en plant nieuwe aanwervingen.
- Edelman wordt aangevallen door klimaatactivisten op Cannes.
- LinkedIn onthult AI-beeldherkenningsonderzoek dat valse profielen opspoort.
- LinkedIn introduceert een AI-postgenerator voor gebruikers.
- LinkedIn deelt hun nieuwe inzichten over het gebruik van advertenties en het plaatsen van organische inhoud.
- Het verkeer op Reddit keert terug naar normaal na twee dagen van blackout en andere protesten.
- Google’s nieuwe perspectief-feed toont door gebruikers gegenereerde inhoud.
- Reddit brengt een nieuw rapport uit over hoe de door gebruikers gegenereerde inhoud invloed heeft op nieuwe gebruikers.
Brands & Ads
- FTC klaagt Amazon aan voor het belemmeren van consumentenpogingen om Prime op te zeggen.
- Mentos lanceert een campagne van £1,5 miljoen om hun pure kauwgomcampagne te promoten.
- Shein Greenwashing-stunt mislukt: influencers staan nu aan de rand.
- Hoe de campagne van Dove de Media Lions Grand Prix heeft gewonnen.
- 7-Eleven kondigt een nieuwe slurpee aan voor hun merkcampagne.
Microsoft
- Microsoft heeft voorspellende advertentietargeting uitgerold naar alle adverteerders.
- Bing-zoeken binnen zoeken door tekst te selecteren om te zoeken.
AI Nieuws
- Meta heeft een nieuw AI-gemeenschapsforum gelanceerd voor gebruikers.
- Brandtech Group neemt het AI SaaS-platform Pencil over.
- Dropbox lanceert een AI-gericht durfkapitaalfonds van $50 miljoen en nieuwe AI-functies.
Pinterest & Snap
- Pinterest tekent een belofte om het internet veiliger en beter te maken voor tieners.
- Pinterest en Aleph werken samen om adverteerders te bedienen in EMEA, LATAM en APAC.
- Snapchat toont onderzoeksvorderingen tijdens CVPR 2023.
Discord
- Discord lanceert “mediakanalen” en test de functie “servershop”.
- Discord is van plan om makers de mogelijkheid te geven downloadbare producten te verkopen.
- Discord CEO over AI en de tussenfase.
Marketing
Wil je graag meer weten over dit artikel of heb je vragen voor ons? Neem gerust content met ons op via het Contactformulier. Onze experts zitten klaar om je vragen te beantwoorden.