
De veranderingen op Instagram manifesteren zich wekelijks en aanpassingen in het algoritme kunnen van invloed zijn op de voortgang en strategie van uw onderneming.
Er werd echter geconstateerd dat er tot op heden geen bron is gecreëerd om bijgewerkte handleidingen te raadplegen voor het aanleren van diverse facetten van Instagram-marketing. Door dit artikel wordt geprobeerd alle facetten te delen, variërend van bijschriften die betrokkenheid genereren tot strategieën die resulteren in een groei van uw volgersbestand.
Dit bericht zal telkenmale worden geactualiseerd zodra er ingrijpende ontwikkelingen worden aangekondigd door de CEO van Instagram, Adam Mosseri, of het Instagram-team.
Ter inleiding wil ik de inzichten delen aangaande de Moderator van Instagram – het Algoritme dat door velen als enigszins rigide wordt ervaren.
De Uitleg van het Instagram Algoritme
Het eerste wat jij moet weten over het Instagram algoritme is dat het de minst belangrijke rol speelt in de groei van jouw Instagram-account.
De enige taak die aan een algoritme is toegewezen, is het modereren van de content die mensen delen op het platform. En de meeste algoritmes op sociale media, waaronder Twitter, LinkedIn en TikTok, zijn lastig te doorgronden op basis van het aantal gebruikers van een platform.
Naarmate het platform groeit, neemt ook de impact op het aantal mensen toe. Daarom houden overheids- en gegevensorganisaties ze nauwlettend in de gaten om ervoor te zorgen dat er niets misgaat.
Dit vertelt ons hoe de organische reikwijdte van het Instagram algoritme de afgelopen jaren is afgenomen. Aangezien er meer gevoelige protocollen zijn om de content te modereren, worden de kwaliteitsnormen die nodig zijn voor content om viraal te gaan, verhoogd.
Dit verklaart waarom de organische reikwijdte van Instagram is afgenomen sinds 2017. Nu wil jij begrijpen hoe het Instagram algoritme jouw content analyseert.
Het Algoritme van Instagram Stories
Het begrijpen van IG story inzichten is de sleutel tot het bereiken van meer volgers via verhalen.
“Instagram story weergaven nemen toe en af op basis van “navigatie” en “interactie”. Er is geen ander algoritme verbonden met Verhalen; hoe jouw volgers ermee omgaan, beïnvloedt hun weergaven.
Nu, wat is navigatie?
In Instagram story inzichten zie je een metriek genaamd “navigatie” en daaronder zie je:
- Terug – betekent dat de volger naar links veegde om je vorige verhaal te zien of het verhaal van iemand anders dat ze eerder zagen!
- Vooruit – betekent dat de volger heeft geklikt om je volgende verhaal te zien.
- Volgend verhaal – de volger ging verder om het verhaal van iemand anders te zien.
- Uitgestapt – betekent dat de volger de verhalen heeft verlaten.
Wat ik heb geanalyseerd: Als jouw verhaal meer “Vooruit” en “Volgend verhaal” acties heeft, dan zal Instagram jouw verhalen naar meer volgers pushen, omdat ze willen dat gebruikers meer verhalen bekijken en in het verhaal-tabblad blijven.
Waarom? Na 2-3 verhalen tonen ze gebruikers een advertentie!
Interacties in het Verhaal: Polls/ Vraagstickers/ Quizzen zorgen voor meer betrokkenheid.
Wanneer kijkers interageren met deze verhaal-elementen, ziet Instagram dat volgers meer interactie hebben dan voorheen, en daarom beginnen ze het meer te promoten.
Overige aspecten: Hoe beïnvloeden interacties zoals “profielbezoeken” de verhaalweergaven?
Ja, als jouw volgers jouw profiel bezoeken via verhalen, kan dat specifieke verhaal (als het het eerste is) meer weergaven krijgen dan gemiddeld, aangezien al mijn klanten een toename in betrokkenheid zagen wanneer volgers na het bekijken van het verhaal het profiel bezochten.
Kun je volgers laten groeien via verhalen?
Alleen als iemand jouw verhaal deelt met iemand die jou niet volgt en die persoon besluit om jou te gaan volgen!
Samengevat, het Instagram stories algoritme is volledig gebaseerd op hoe de eerste paar kijkers van jouw verhaal ermee omgaan. Zorg er daarom voor dat jouw verhalen boeiend zijn, zelfs als je maar 1 IG verhaal per dag plaatst!
De Mythologie van Instagram Alt Tekst
Veel mensen plaatsen berichten over het gebruik van Alt tekst om meer betrokkenheid en verkeer naar jouw bericht te krijgen.
Sommigen geloven dat het toevoegen van Alt tekst aan jouw bericht betrokkenheid oplevert via Google Afbeeldingen Zoeken.
Het is enigszins waar dat je verkeer van Google naar jouw Instagram-bericht kunt halen. Maar Alt tekst zal niet een enorm verschil maken.
Want de betekenis van Alt tekst is vooral om inhoud op Instagram toegankelijker te maken voor mensen die schermlezers gebruiken om van Instagram te genieten.
En ik ben van mening dat het toevoegen van Alt tekst aan jouw berichten uiterst belangrijk is, omdat je zou moeten proberen om van sociale media een betere en toegankelijke plek voor iedereen te maken.
Ik raad jou aan om Accessible Social te bezoeken, een bibliotheek vol met handleidingen over hoe je Alt tekst kunt schrijven en toevoegen op Instagram + andere sociale mediaplatforms.
Tot slot, de invloed van Alt tekst op hoe jouw bericht presteert is zeer onwaarschijnlijk, maar je zou het toch in elk bericht moeten schrijven en toevoegen.
Optimalisatie van je Instagram Profiel
Je creëert geweldige content die mensen naar je profiel lokt om meer over jou te weten te komen en meer van je inhoud te vinden. Maar veel mensen raken in de war over een paar aspecten van het verbeteren van een Instagram-profiel.
Ten eerste, jouw Instagram Bio moet kort zijn en uitleggen wat je doet. Niet wat je plaatst. Veel adviezen die ik zie over het optimaliseren van een Instagram-bio gaan altijd over het uitleggen van waar je inhoud over gaat. Maar jouw feed is er om mensen een overzicht te geven van wat je plaatst.
Jouw Instagram Bio zou details over jou of jouw bedrijf moeten delen + een CTA moeten hebben om je profielbezoekers te leiden naar een website of jouw diensten als maker.
Ten tweede, gebruik Story Highlights om belangrijke momenten en fasen van jouw bedrijf en creatieve reis te laten zien. Dat is wat de meeste mensen verwachten te zien in story highlights. Jouw eerdere succes of reis om zich verbonden te voelen met jou.
Ten derde, jouw feed branding is belangrijk. De feed hoeft niet kleurrijk te zijn, gemengd, of dezelfde kleur bij elke post. Het moet de stijl of het esthetische aspect vertegenwoordigen waarvoor je bekend wilt staan, en dat is iets wat je zelf moet ontdekken als je niemand hebt om je branding te leren.
Om te beginnen moet je beoordelen of de laatste 5-6 berichten op je feed jouw merkboodschap vertegenwoordigen. Wat je wilt dat mensen uit jouw berichten halen.
Ik raad aan om deze korte video te bekijken om het concept van branding te begrijpen en hoe het van invloed is op hoe mensen jouw merk vooraf bekijken.
Als je het concept van branding nu begrijpt of het zelfs al eerder begreep, ga ik ervan uit dat je nu begrijpt hoe belangrijk het is om je feed zo vorm te geven dat je jouw merkboodschap via je laatste 5 berichten kunt overbrengen wanneer het publiek het ziet.
Samenvattend, moet je deze drie aspecten goed aanpakken om je profiel te optimaliseren en het aantal mensen dat jou gaat volgen te verhogen.
Instagram Bijschriften om Reacties te Krijgen (+Meer Betrokkenheid)
De meeste commentaarsecties op Instagram zijn stil, zelfs als de post waarde heeft. Het heeft geen gesprekswaarde.
Gesprekswaarden worden verkregen door storytelling, herkenbaarheid en context.
Ten eerste kan storytelling in Instagram bijschriften je veel helpen om mensen te laten reageren en je producten te kopen. Maar storytelling is niet gemakkelijk om onder de knie te krijgen, je moet oefenen met het schrijven van bijschriften met een verhaallijn.
Gelukkig heb ik nog een ander bericht over hoe je storytelling kunt gebruiken in IG-bijschriften. Je kunt dat bericht lezen om kaders te leren die marketeers gebruiken om hun IG-bijschriften te optimaliseren.
Ten tweede, herkenbaarheid. Je moet consumentenonderzoek goed beheersen door te weten waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren. Dat helpt je om betrokkenheid opwekkende bijschriften te maken voor weggeefacties, aanbiedingen en reguliere berichten.
Heb je niet veel tijd om onderzoek te doen, dan kun je bijhouden welke trends in de hele branche de meeste betrokkenheid opleveren. En spring op die trends in en schrijf herkenbare bijschriften over die onderwerpen.
Ten derde, context. Wat ik bedoel met context is dat je om een gesprek te beginnen geen waarde nodig hebt. Je hebt iets nodig waarover het de moeite waard is om te praten. Er zijn veel creators in mijn netwerk die geen waardevolle content plaatsen. Maar ze posten over onderwerpen in marketing waar mensen graag over praten wanneer ze maar kunnen.
Omdat ze zo algemeen zijn en iedereen zijn mening erover kan delen. Daarom moet je soms open zijn naar je publiek en context geven over een bepaald onderwerp (X) dat zeer waarschijnlijk reacties zal opleveren in Instagram bijschriften.
Ik hoop dat je deze drie factoren onthoudt om meer betrokkenheid in je bijschriften te krijgen.
Instagram Contentstrategie
Om een op groei gerichte contentstrategie voor Instagram op te bouwen, moet je de basisprincipes van contentmarketing begrijpen.
Ten eerste moet je definiëren wat jouw doelen zijn voor het promoten van jouw bedrijf op Instagram. Hier zijn enkele veelvoorkomende doelen die elk bedrijf op Instagram heeft:
Je moet merkbekendheid creëren door educatieve content te maken, te spreken over brede onderwerpen en jouw producten te delen in vergelijking met gevestigde concurrenten.
Als je al gevestigd bent op andere sociale mediaplatforms en nu wilt uitbreiden naar Instagram, probeer dan productnieuws te delen, samen te werken met influencers en andere merken, en platform-exclusieve content te maken. Dit zal mensen aanmoedigen om je te volgen, omdat je platform-exclusieve content plaatst voor jouw bestaande publiek.
Om mensen geïnteresseerd te krijgen, moet je achter-de-schermen-beelden delen, getuigenissen en merkverhalen of casestudy’s. Dit soort content zal je helpen om een betrokken publiek om te zetten in kopers.
Voor jouw klanten kun je content delen over exclusieve deals, doorverwijzingscontent en “Schrijf je in voor onze e-maillijst” content om dat publiek te behouden. (Als je geen e-mails hebt verzameld tijdens de aankoop)
Je kunt content creëren die zich richt op een van de doelen, maar de meeste bedrijven proberen content te maken met de focus op al deze doelen.
Een succesvolle Instagram-strategie omvat content die nieuwe betrokkenheid genereert (merkbekendheid), oude doelgroepen aanspreekt (potentiële kopers warm maakt), hen aanzet tot aankoop (productoverweging) en kopers informeert (postaankoop).
Ik heb de Instagram-contentstrategie samengevat door de basisprincipes van contentmarketing uit te leggen.
Maar ik heb een herinnering voor jou. Je gebruikt misschien dezelfde basisprincipes om content te maken voor LinkedIn, maar probeer die content niet zomaar opnieuw te plaatsen op Instagram in de hoop dat het werkt.
Want voordat deze basisprincipes en strategiebouw komt “contentonderzoek”. Je moet eerst contentonderzoek doen op Instagram door je collega’s, concurrenten en andere creators te bestuderen.
Dit is belangrijk, want uit mijn recente marketingrapport blijkt dat meer dan 27% van de marketeers hun concurrenten voorblijft door hun content en voortgang bij te houden.
Ik rond dit gedeelte af, want nu weet je dat het opbouwen van een succesvolle Instagram-contentstrategie draait om het begrijpen van de basisprincipes van contentmarketing en het analyseren van de staat van Instagram-content in jouw branche.
Begrijpen van Instagram Inzichten
Wanneer je dit gedeelte leest, is het beter om je Instagram Inzichten in een andere tab te openen om beter te begrijpen wat ik noem!
Ten eerste moet je het tabblad “Bereik van accounts” openen in jouw Instagram-analyse. Daar vind je inzichten over hoeveel bestaande volgers en nieuwe volgers je bereikt met jouw content.
Voor Berichten is het belangrijkste deel dat je wekelijks moet bijhouden hoeveel bestaande volgers je bereikt met reguliere berichten. Je bereikt automatisch meer nieuwe volgers als jouw bestaande publiek goed betrokken is.
Voor Reels is het belangrijkste deel hoeveel nieuwe volgers je bereikt met jouw content, omdat reels automatisch worden gepusht naar het reels-tabblad, in tegenstelling tot reguliere berichten. Reguliere berichten moeten eerst betrokkenheid krijgen om te rangschikken op hashtags en de verkenpagina.
Reels hebben snelle toegang tot de verkenpagina en het reels-tabblad. Als je weinig betrokkenheid hebt bij reels, moet je jouw contentstrategieën herzien en ook nieuwe bijschriftsets testen om nieuw publiek te betrekken.
Voor Verhalen heb ik aan het begin van dit bericht in het algoritme-gedeelte uitgelegd hoe je de inzichten kunt lezen. Je kunt meer leren over het bestuderen van inzichten voor verhalen in dat tabblad.
Nu moet je het tabblad “Betrokken tabblad” in de analyse openen. Hier moet je controleren hoeveel keer je content wordt gedeeld vanwege jouw consistente plaatsingen.
Als jouw aandeel laag is, moet je werken aan jouw CTAs (oproepen tot actie) die aan het einde van jouw berichten zijn vastgemaakt. De deelbaarheid van jouw content ligt in jouw handen, omdat je jouw volgers een motief of boodschap moet geven om te begrijpen wat ze promoten wanneer ze jouw content met anderen delen.
Als laatste open je het tabblad “Totaal aantal volgers” en daar zie je hoeveel mensen jou dagelijks volgen en ontvolgen. Je hoeft je in eerste instantie geen zorgen te maken over ontvolgingen, want de interesse van jouw publiek is onvoorspelbaar; niemand is hier om voor altijd te blijven.
Over het algemeen moet jouw groei langzaam en gestaag toenemen. Als dat niet het geval is, raad ik je aan om een audit bij mij te boeken om duidelijk te zien wat er mis is met jouw Instagram.
Nu wil ik dat je een stukje naar beneden scrolt om het gedeelte genaamd “meest actieve tijden” te vinden, waar je de dagen en uren vindt waarop jouw volgers het meest actief zijn.
Je moet ervoor zorgen dat 40-50% van jouw publiek op alle dagen actief is, wat betekent dat jouw account in goede staat is. Wat betreft de meest actieve uren, raad ik je niet aan om precies op dat moment te posten, omdat de activiteit van jouw publiek kort daarna langzaam afneemt.
Daarom probeer je minstens 2-3 uur vóór jouw meest actieve uur te posten om betrokkenheid bij jouw bericht te vergroten.
Wat betreft Instagram Bericht Inzichten is de belangrijkste metriek om te volgen in jouw bericht het “Home bereik” op elk bericht.
Hou elke maand het “home bereik” van jouw Instagram-berichten bij en zie welk type content de meeste bestaande volgers heeft bereikt. Zet in op die content, en je krijgt een constante hoeveelheid betrokkenheid die je helpt op koers te blijven met jouw groei.
Met de nieuwe Instagram Reels Inzichten kun je de kijktijd op jouw reels volgen. Om te begrijpen hoe lang mensen naar jouw reels kijken, moet je weten of ze na een paar seconden afhaken of het hele filmpje bekijken.
Als jouw video 30 seconden lang is, moet je een gemiddelde kijktijd van 10+ seconden hebben om ervoor te zorgen dat mensen blijven kijken. Als dit te laag is, moet je beter je best doen om jouw reels visueler te maken en aandacht trekkende intro’s te schrijven.
Tot slot, dit zijn de belangrijkste inzichten en analyses die je elke maand moet bijhouden om jouw Instagram-groei te beoordelen.
Verschillende IG Contentformats Vergelijken
Mijn favoriete formaat is Instagram carrousels, maar elk individueel formaat heeft zijn waarde.
Instagram Enkele Afbeeldingen – Dit formaat werd in 2022 als ‘dood’ beschouwd omdat Instagram zijn focus verlegde van foto’s naar reels en videomateriaal. Maar in januari 2023 kondigde de CEO van Instagram, Adam Mosseri, aan dat het platform elk enkel formaat zal stimuleren, niet alleen reels.
Het formaat van enkele afbeeldingen op Instagram is ideaal voor influencers en merken om eenmalige afbeeldingen te delen, zoals hoogtepunten van nieuwe producten, teasers en hun achter-de-schermenbeelden, omdat afbeeldingscontent een geweldige eerste indruk vereist. Daarom moet je content delen die zich onderscheidt van de massa.
Je kunt enkele afbeeldingen delen in afmetingen van 1080×1080 px en 1080×1350 px.
Instagram Carrousels – Dit contentformaat is zeer boeiend, omdat je meer dan één afbeelding kunt delen. Veel merken en creators gebruiken dit formaat om verhalende of educatieve content te delen en gebruikers betrokken te houden en hen ook de informatie met anderen te laten delen.
Een ander voordeel van het gebruik van Instagram carrousels is dat je een tweede kans krijgt. Als je een Instagram carrousel overslaat, zal Instagram de tweede dia van de carrousel weergeven, zodat je opnieuw met de content kunt interactie kunt gaan.
Dit betekent dat je een grotere kans hebt om interactie te hebben met carrousels dan met enkele afbeeldingen.
Net als bij enkele afbeeldingen kunnen carrousels worden gedeeld in afmetingen van 1080×1080 en 1080×1350 pixels.
Instagram Reels – Het meest virale formaat op Instagram in 2023. Het formaat vereist iets meer inspanning dan afbeeldingscontent, maar je krijgt ook meer betrokkenheid met dit formaat.
Voor nu zijn er veel factoren die de betrokkenheid bij reels beïnvloeden. Ten eerste hebben veel mensen in verschillende interviews en creator meetings gedeeld dat reels bewerken binnen Instagram meer bereik oplevert. Maar de CEO van Instagram heeft op 23 maart bevestigd dat het bewerken van reels met andere tools zoals Capcut geen invloed heeft op je bereik.
Ik begrijp ook dat veel bedrijven en creators verschillende tools nodig hebben om hun video’s te bewerken. De Reels-editor levert niet het beste werk, dus voel je vrij om andere tools te gebruiken.
In dit formaat spelen overgangen en videotrends ook een belangrijke rol. Verschillende reel-trends vinden elke week plaats. Je moet je groei benutten door deel te nemen aan die gebeurtenissen en deze overgangen te gebruiken.
Om die trends en overgangen te vinden, raad ik je aan om @creators, @reelstips en @justcollab.co te volgen om overgangen en trending audio te vinden. (Maar koop hun reel-cursussen niet, ik vind ze duur en niet de prijs waard)
Instagram Contentreeksen – Dit is geen specifiek formaat waar Instagram om bekend staat, maar eerder een format voor betrokkenheidsopwekkende content dat wordt gebruikt door creators en bedrijven.
Creators proberen een drievoudige Instagram contentreeks te maken over een onderwerp dat resoneert met hun niche. Dit formaat resulteert in meer profielbezoeken, aangezien niet-volgers zich zullen bezighouden met een van de delen op Verkennen of de reels-pagina. Ze zullen terugkomen om het volgende deel te bekijken en zullen verbonden zijn met de hele serie.
Het kan een 3-delige Instagram-postreeks zijn, of je kunt het blijven uitbreiden wanneer je ideeën hebt om over onderwerp X te praten in verschillende formats.
Welke formaten moet je kiezen? Nou, dat hangt af van jouw contentvereisten en je vermogen om consistent content in dat formaat te maken en te groeien. De beslissing is aan jou!
Instagram Hashtags
Ik wil graag vermelden dat hashtags trefwoorden zijn op Instagram. Wanneer gebruikers willen zoeken en de nieuwste resultaten over een onderwerp willen krijgen, scrollen ze naar het gedeelte met hashtags in het Verkennen-tabblad. Ze proberen de nieuwste content rond dat onderwerp te ontdekken.
Vanuit die handeling kunnen een paar gebruikers die hashtags volgen om in de toekomst content over dat onderwerp te ontvangen. En van beide handelingen krijg je betrokkenheid via hashtags.
Betekent dat dat er geen specifiek algoritme is gemaakt voor het rangschikken van hashtags? Het enige criterium is betrokkenheid, hoe meer betrokkenheid je krijgt van jouw volgers, hoe hoger de ranking op de hashtags zal zijn!
Afgezien van dit eenvoudige fenomeen van rangschikking op basis van gebruikersinteracties, is er geen ander algoritme voor hashtags, zoals bevestigd door de CEO van Instagram, Adam Mosseri, in 2020 en ook in 2022.
Een andere vraag die ik vaak krijg is “Hoeveel hashtags moet je gebruiken in Instagram-berichten?”
Het aantal hashtags maakt niet uit. Verschillende soorten onderzoek van Hootsuite, Social Insider en andere SMM-tools tonen aan dat het gebruik van 6 hashtags versus 30 slechts een verschil van 1% in betrokkenheid veroorzaakt.
Daarom doen de aantallen er niet toe, je moet er alleen voor zorgen dat de hashtags relevant zijn voor jouw onderwerp. Zorg ervoor dat het rangschikt op hashtags die betrekking hebben op jouw bericht!
De discussie over Instagram-hashtags is overdreven. Het draait allemaal om te weten waar mensen naar zoeken op IG en het gebruiken van hashtags die relevant zijn voor die zoekopdrachten of trefwoorden.
10×3 Strategie
Deze strategie helpt je om je netwerk van creators op te bouwen en betrokkenheid op je berichten te krijgen die nooit afneemt.
Ten eerste moet je 10 gevestigde creators in jouw community vinden.
Ten tweede moet je 10 snelgroeiende creators in jouw niche vinden.
Ten derde moet je 10 creators op jouw niveau vinden.
En engageer met al deze verschillende groepen creators (of bedrijven). Waarom? Ten eerste bouw je zo je creator netwerk op en kan je hun publiek bereiken.
Omdat de grootste creators hun volgers tijd laten doorbrengen in reacties en door als eerste jouw inzichten te delen, kan je een indruk achterlaten op hun volgers en krijg je mogelijk een follow terug.
De snelgroeiende creators zijn een inspiratiebron om te weten wat wel en niet werkt op het gebied van content en strategie.
En creators op jouw niveau proberen, net als jij, te groeien. Wanneer je met hen in interactie gaat, doen zij dat ook. Dit maakt het voor beide partijen gemakkelijker om te groeien!
Deze strategie is tot op heden een van de meest gebruikte en is gecreëerd door jouw eigen Jaskaran. Het doel van de strategie is om een constante betrokkenheid op je berichten te krijgen, en deze strategie helpt je daarbij!
Pinterest Delen
Dit is een veelvoorkomende strategie die vanaf 2017 tot nu toe bekend is en suggereert dat het opnieuw delen van je Instagram-content op Pinterest kan leiden tot meer verkeer en bezoeken aan je IG-profiel.
En het werkt, maar er zijn twee manieren om deze strategie uit te voeren. Ten eerste, maak een Pinterest-account aan en koppel je IG-profiel aan Pinterest, zodat je Instagram-berichten automatisch op Pinterest kunnen worden gedeeld nadat je ze hebt geplaatst. Dit kan leiden tot enige verkeersacquisitie vanuit Pinterest.
Maar het handmatig delen van je Instagram-content op Pinterest is de moeite waard. Je kunt specifieke trefwoordtitels toevoegen om meer betrokkenheid vanuit Pinterest te krijgen en linken naar Instagram. Het handmatig plaatsen en het maken van Pinterest-borden kan ook leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het verkeer.
Gastberichten en Samenwerkingen
Een van de beste manieren om organisch te groeien en mijn favoriet zijn gastberichten. Op Instagram kun je pagina’s en creators vinden die je de mogelijkheid geven om hun contentfeed over te nemen. En je unieke inhoud op hun accounts te delen.
Ze fungeren als brancheleiders en tonen waardevolle content. Je moet even wat werk doen om deze accounts en creators te vinden. Maar deze distributiestrategie is de moeite waard, omdat je tegelijkertijd autoriteit en publiek opbouwt.
Wat betreft samenwerkingen, kunnen we nu officieel samenwerken met andere creators om een enkele post te delen op beide accounts. Dit is een strategie voor wederzijdse promotie die je helpt om meer bewustzijn te creëren binnen jouw kleine kring van de community. En meer samenwerkingen kunnen leiden tot snellere beslissingen over het volgen of samenwerken met jou.
Instagram Advertentie Strategie
Allereerst raad ik aan om de “promoten” knop binnen de app niet te gebruiken om advertenties uit te voeren. Je moet de Facebook Ads Manager gebruiken om advertenties te maken en je potentiële volgers te targeten.
Het eerste dat je moet weten over het gebruik van advertenties is dat het draaien van geoptimaliseerde en converterende campagnes voor jouw bedrijf iets is dat je met de tijd leert.
Daarom raad ik je eerst aan om ofwel een budget te hebben voor het testen van verschillende advertentiesets, of om een advertentie-expert in te huren.
Er is ook een derde optie, namelijk de Meta blueprint cursus volgen om de basisprincipes van adverteren op Instagram en Facebook te leren. Je leert veel, met name over betaalde advertenties op Instagram.
Wanneer je hebt geleerd hoe je jouw bedrijf op Instagram kunt adverteren, analyseer dan je inhoud en advertentie creatives om te ontdekken hoe ze aansluiten om er zeker van te zijn dat je de juiste doelgroep bereikt.
En blijf consequent content maken rondom de interesses van je advertenties om ervoor te zorgen dat je publiek je volgt en aankopen doet wanneer ze je profiel bezoeken.
Consistentie op Instagram
Je kunt consistentie niet definiëren; consistent zijn is een gemoedstoestand. Voor sommige mensen staat consistentie op Instagram gelijk aan dagelijks posten, wat volledig onjuist is.
Je moet begrijpen dat jouw volgers niet op Instagram zijn voor jouw content. Ze consumeren 100 verschillende berichten na jouw enkele bericht.
De consistentie die mensen opmerken, is wanneer je waarde deelt in elk afzonderlijk bericht en mensen beginnen te bewonderen hoe je altijd de meeste waarde deelt.
Consistentie op Instagram valt niet op wanneer je meer post; het wordt beloond wanneer je meer biedt dan verwacht. Wees op die manier consistent!
Publieksinteracties
Het volgende belangrijke element van je Instagram-strategie is de inspanningen om in contact te komen met mensen in je DM’s en reacties.
Hoe meer interactie je hebt met je volgers, hoe meer signalen het algoritme uiteindelijk oppikt dat je relatie met de volger sterker is dan die van andere reguliere volgers.
Daarom is het raadzaam om actiever te zijn in DM’s en reacties, zelfs als je een druk schema hebt. Probeer DM-automatisering in te stellen met behulp van ManyChat of maak gebruik van messaging-tools in Instagram Business, zoals “FAQ’s” en “Opgeslagen antwoorden”. Deze tools zijn te vinden in je accountinstellingen.
Canva
Voor contentcreatie en het ontwerpen van productflyers, berichten en IG-verhalen is Canva een go-to tool voor elke marketeer en maker, omdat het gemakkelijk te gebruiken is. Vooral met de nieuwe AI-functies die zijn geïntroduceerd in Canva Pro, wordt deze tool steeds beter.
Gebruik je al Canva en ben je op zoek naar alternatieven? Ik raad mijn op één na favoriete Visme aan, omdat je hiermee meer marketing- en B2B-gerichte ontwerpen kunt maken.
Veed Studio
Dit is een van de beste tools voor videobewerking die gerelateerd zijn aan Instagram. Je kunt ondertitels voor video’s genereren vanuit audio en ook tekst aan video’s toevoegen in verschillende ontwerpen en trends. Maak gemakkelijk video’s zoals Gary Vee en professionele coaches om te groeien op Instagram Reels.
Veed heeft ook veel gratis videofuncties en contentcreatiemogelijkheden die beschikbaar zijn om te gebruiken zonder in te loggen op het hoofdplatform. Het is een must-have tool!
Een Interview met de Voormalige Ontwerp Lead van Instagram
Een van mijn favoriete personen in socialemediamarketing, Rachel Karten, publiceerde een nieuwsbriefinterview met Sebastian Speier, voormalig Ontwerp Lead bij Instagram.
Hij deelde enkele geweldige inzichten, zoals het feit dat het gebruik van de nieuwste Instagram-functies je kan helpen, aangezien het platform soms actieve gebruikers van nieuwe functies beloont.
Je kunt het volledige interview lezen op Substack om snel inzicht te krijgen in het algoritme van Instagram.
Instagram Trends Rapport 2023
Het platform publiceerde zijn jaarlijkse trendrapport waarin onderwerpen worden belicht die trending zijn op de app en hoe gebruikers betrokken zijn bij verschillende vormen van content.
Misschien ontdek je dat jouw branche-niche trending is op Instagram. Het rapport is enigszins breed, maar nog steeds de moeite waard om naar te kijken, omdat het rechtstreeks uit de wereld van Instagram komt.
Lees het volledige rapport hier!
Ik hoop dat je veel gehad hebt aan dit artikel omtrent Instagram. Ben je op zoek naar informatie omtrent het LinkedIn algoritme, klik dan hier.